Локални избори 2025 - Саопштења
ОБАВЕЗЕ ПОЛИТИЧКИХ СУБЈЕКАТА У ТОКУ ИЗБОРНЕ КАМПАЊЕ
- ПОДНОШЕЊЕ ПРЕЛИМИНАРНИХ И КОНАЧНИХ ИЗВЕШТАЈА
Aгенција за спречавање корупције обавештава политичке субјекте који учествују у изборноим кампањама поводом избора који ће се одржати 8. јуна 2025. године у Зајечару и Косјерићу, да имају обавезу да Aгенцији поднесу прелиминарни и коначни извештај о трошковима изборне кампање, сагласно одредби члана 29. Закона о финансирању политичких активности.
Рокови за подношење прелиминарног и коначног извештаја
Рок за подношење прелиминарног извештаја у електронској и писаној форми је до седам дана пре дана гласања (изборног дана).
Прелиминарни извештај се односи на све приходе и трошкове у вези са изборном кампањом од дана расписивања избора до 15 дана пре дана одређеног за гласање.
Рок за подношење коначног извештаја о трошковима изборне кампање је 30 дана од дана проглашења укупних резултата избора.
Коначни извештај се односи на све приходе и трошкове у вези са изборном кампањом од дана расписивања избора до дана објављивања укупних резултата избора.
Начин подношења прелиминарног извештаја и коначног извештаја
Политички субјекти су дужни да извештаје поднесу и у електронској и писаној форми, на обрасцу И-2-П и И2–К који су прописани Правилником о евиденцијама и извештајима политичког субјекта.
Сматра се да су извештаји поднети у прописаној форми ако су поднети и у електронској и у писаној форми.
Aгенција истиче да је сада омогућено политичким субјектима који поседују квалификовани сертификат за електронски потпис да извештаје могу поднети само у електронској форми уколико извештај садржи електронски потпис.
Садржина извештаја о трошковима изборне кампање
У извештајима о трошковима изборне кампање се приказују сви подаци о приходима и трошковима који су настали у вези са изборном кампањом, односно приказују се сви подаци о пореклу, висини и структури прикупљених и утрошених средстава из јавних и приватних извора, кредита и зајмова.
Aгенција посебно указује да се у прелиминарном извештају приказују подаци о свим трошковима без обзира на то да ли је извршено плаћање или не. То значи да се додатно у напоменама приказују подаци о томе да ли је одређена услуга плаћена у целости или не, на основу рачуна, предрачуна, авансних рачуна, уговора.
- ОТВАРАЊЕ И КОРИШЋЕЊЕ ПОСЕБНИХ РАЧУНА ЗА ИЗБОРНУ КАМПАЊУ
Политичке странке, групе грађана и коалиције (политчки субјекти) су дужне да отворе посебан рачун за финансирање изборне кампање, који се не може користити у друге сврхе.
Политички субјекат који не поседује посебан рачун дужан је да га отвори након расписивања избора, а пре проглашења изборне листе и сва средства намењена за финансирање изборне кампање се уплаћују на овај рачун и сва плаћања трошкова изборне кампање врше се са тог рачуна.
Отварање посебног рачуна за изборну кампању за коалицију и групу грађана се уређује споразумом о образовању колиције, односно групе грађана.
Средства прикупљена за редован рад , политички субјекти могу користити за финансирање изборне кампање под условом да их уплате на посебан рачун за изборну кампању.
Престанак коришћења посебног рачуна
Даном подношења Агенцији извештаја о трошковима изборне кампање, односно у року од 30 дана од дана објављивања коначних резултата избора, посебан рачун губи намену ради које је отворен и стање на њему мора бити сведено на нулу, било да су приходи кампање једнаки њеним расходима, или да се неутрошена средства прикупљена из јавних и приватних извора врате на рачун буџета Републике Србије, аутономне покрајине или јединице локалне самоуправе, односно пребаце на рачун странке намењен за финансирање редовног рада.
- ОБAВЕЗA ОБЕЛЕЖAВAЊA РЕКЛAМНОГ И ДРУГОГ МAТЕРИЈAЛA У ИЗБОРНОЈ КAМПAЊИ
Политичким субјектима који учествују у изборној кампањи, шрописана је обавеза у складу са Законом о финансирању политичких активности, да уколико врше поделу рекламног материјала, брошура, лифлета, публикација, наведени материјал дужни су да тај материјал обележе са прецизним подацима о називу субјекта који пружа услуге израде рекламног материјала, брошура, лифлета, публикација.
Такође, огласи и сваки други вид рекламног материјала који се користи у изборној кампањи мора да садржи и идентификацију политичког субјекта који учествује у изборној кампањи.
- НЕДОЗВОЉЕНЕ AКТИВНОСТИ У ИЗБОРНОЈ КAМПAЊИ
Током изборне кампање политичким субјектима забрањено је финансирање активности хуманитарног карактера, као што су:
- организовање (и плаћање) лекарских прегледа, подела лекова, медицинских средстава и апарата и сл, подела промотивног материјала у виду пакета са основним животним намирницама (нпр. брашно, уље, шећер, и сл), подела пакета са основним хигијенским прибором (нпр. тоалет папир, детерџент, хемијска средства за одржавање хигијене и сл.).
Такође, политички субјекти у току изборне кампање не могу да користе јавне ресурсе, укључујући службене просторије, возила, веб сајтове и инвентар државних, покрајинских и локалних органа, јавних установа и јавних предузећа. Ови јавни ресурси се не могу користити ни у сврхе израде промотивних спотова политичких странака и њихово објављивање.
Од наведеног једини изузетак предвиђен законом је за јавне функционере који користе јавне ресурсе, ради заштите личне безбедности, уколико је то посебно уређено прописима из те области или одлуком службе