Izveštaj o sprovođenju Strategije i Akcionog plana za I i II kvartal 2011. godine

ASK 20.09.2011.

Agencija za borbu protiv korupcije podseća nosioce obaveza da 30. septembra ističe rok za treći kvartalni izveštaj u 2011. godini, kao i da su izveštaji koje dostavljaju sami nosioci obaveza nezamenjiv izvor podataka na osnovu koga će se raditi analiza ispunjenosti preporuka iz Strategije i aktivnosti iz Akcionog plana za 2011. godinu.

U prvoj polovini 2011. godine, Agencija za borbu protiv korupcije dobila je samo sedam kvartalnih izveštaja o sprovođenju Strategije i Akcionog plana i jedan izveštaj o sprovođenju sektorskog akcionog plana. Za prvi kartal 2011. izveštaje su dostavili Grad Beograd, Narodna banka Srbije, Mačvanski upravni okrug i Gradska opština Vračar. Za drugi kvartal 2011. izveštaje su dostavili Grad Beograd, Narodna banka Srbije, Ministarstvo finansija, dok je Ministarstvo unutrašnjih poslova dostavilo izveštaj o sprovođenju sektorskog akcionog plana za borbu protiv korupcije.

Agencija napominje da je kvartalno dostavljanje izveštaja o sprovođenju Strategije, Akcionog plana i sektorskih akcionih planova zakonska obaveza nosilaca poslova iz Akcionog plana na osnovu člana 62. stav 2. Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije.

Na osnovu ovako malog broja prispelih izveštaja, a bez dopunske opsežne analize, nemoguće je dati ocenu postupanja po Strategiji i Akcionom planu za prvu polovinu 2011. godine, niti izvući zaključke o ukupnim antikorupcijskim naporima u Srbiji. U nastavku teksta izdvajamo neke od aktivnosti koje su nosioci obaveza naveli u svojim izveštajima:

    Novoformirana Komunalna policija Grada Beograda uspostavila je procedure koje se odnose na pritužbe građana (preporuka br. 86).

    Sekretarijat za sport i omladinu Grada Beograda na osnovu novog Zakona o sportu iz 2011. godine, reguliše uslove, kriterijume i načine odobrenja za dodelu budžetskih sredstava koja su namenjena za dotacije nevladinim organizacijama u oblasti sporta u jedinicama lokalne samouprave (preporuka br. 163).

    Narodna banka Srbije je izradila Metodologiju upravljanja rizikom usklađenosti poslovanja kojom se ustanovljavaju sredstva i mehanizmi za identifikovanje i procenu rizika, kao i plan aktivnosti za njenu implementaciju. Metodologija je deo aktivnosti koje treba da pomognu ispunjenju preporuke koja se odnosi na preispitivanje postojanja diskrecionih ovlašćenja službenika organa uprave i javnih službi (preporuka br. 74).

    Odeljenje za usklađenost poslovanja u Narodnoj banci Srbije preraslo je u posebnu organizacionu jedinicu - Jedinica Usklađenosti poslovanja i poslova kontrole operativnog rizika (preporuka br. 73) koja identifikuje rizike usklađenosti poslovanja (rizik od gubitaka koje NBS može trpeti zbog obavljanja poslova na način koji nije u skladu sa zakonom, drugim propisom ili opštim aktima, a koji naročito obuhvata pravni i reputacioni rizik), procenjuje ih i formuliše mere za njihovo smanjenje (preporuka br. 130).

    Na zaposlene u NBS više se ne primenjuje Zakon o državnim službenicima, već Zakon o radu. Novi Pravilnik o radu ne sadrži odredbu o postupanju zaposlenog u slučaju kada smatra da je nalog rukovodioca nezakonit (preporuka br. 136). Međutim, Pravilnik o poslovnom ponašanju zaposlenih u NBS sadrži odredbu o dužnosti zaposlenih da Jedinicu za usklađenost poslovanja i poslove kontrole operativnog rizika bez odlaganja obaveste o svakoj situaciji koja predstavlja kršenje ili mogućnost kršenja odredaba tog pravilnika, kao i odredbu da zaposleni ne može trpeti nikakve negativne posledice zbog ispunjenja ove obaveze.

    Ministarstvo prosvete i nauke usvojilo je i dostavilo Agenciji sektorski akcioni plan za borbu protiv korupcije (preporuka br. 90).

    Poreska uprava je u martu 2011. donela Pravilnik o poslovima koji su nespojivi sa službenom dužnošću zaposlenih u Ministarstvu finansija - Poreskoj upravi (preporuka br. 78).

    S obzirom da su doneti pravilnici o internoj reviziji i finansijskom upravljanju, u 2010. godini je povećan broj podnetih izveštaja o finansijskom upravljanju i internoj reviziji, u odnosu na 2009. godinu. Tako je u 2010. izveštaje o finansijskom upravljanju dostavilo 97 korisnika javnih sredstava (2009. - 82), od čega 85 popunjenih godišnjih izveštaja (2009. godine - 69). Izveštaje o internoj reviziji u 2010. poslalo je 96 (2009. - 79) od ukupno 150 (2009. - 143) korisnika javnih sredstava (preporuka br. 103).

    Povodom preporuke o uvođenju posebne evidncije pravnih lica osuđenih za krivična dela i zabrane da učestvuju na javnim tenderima, Uprava za informacione tehnologije Ministarstva unutrašnjih poslova nabavila je opremu za unapređenje serverske i komunikacione infrastrukture, uspostavljen je kontakt s Agencijom za privredne registre i testiran je pristup njihovoj elektronskoj evidenciji pravnih lica, ali problem predstavlja nedostatak pravne regulative u oblasti razmene podataka između ovih institucija (preporuka br. 24).

    Uprava za analitiku Ministarstva unutrašnjih poslova je izradila analizu krivičnih dela s elementom korupcije za period od 2006. do 2010. godine, a izrađen je i izveštaj o radu MUPa za period od januara 2010. do marta 2011. godine u okviru koga je prikazan rad Ministarstva u borbi protiv korupcije (preporuka br. 35).

    Sektor za unutrašnju kontrolu MUP je u saradnji s Misijom OEBS u Srbiji izradio promotivni materijal kojim se građani obaveštavaju o mogućnostima i načinu podnošenja predstavki ovom sektoru, a naglašeno je da će se proveravati i anonimne predstavke (preporuka br. 48).

    U okviru predloga za izmenu Pravilnika o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u MUPu predviđeno je povećanje broja radnih mesta u Odseku za borbu protiv korupcije Službe za borbu protiv organizovanog kriminala, kao i u Sektoru za unutrašnju kontrolu (preporuka br. 61).

    U periodu od 1. januara do 23. maja 2011. pokrenuti su disciplinski postupci za povredu službene dužnosti protiv 52 policijska službenika od kojih je 47 slučajeva rešeno (preporuka br. 67).

    U toku je izrada programske aplikacije "KD i učinioci" na novoj Oracle platformi koja će pored brojnih novina u odnosu na postojeću aplikaciju omogućiti i unos podataka koji se odnose na krivična dela učinjena od strane pravnih lica. Ono što se može javiti kao problem za realizaciju ove aktivnosti je činjenica da je po Zakonu o odgovornosti pravnih lica za krivična dela, odredbom člana 32. stav 5. predviđeno da kaznenu evidenciju, odnosno evidenciju osuđenih pravnih lica, vodi prvostepeni sud na čijem je području sedište domaćeg pravnog lica, odnosno sedište predstavništva ili ogranka stranog pravnog lica. Tako će unos podataka u aplikaciju MUPa, biti moguć tek nakon dobijanja podataka od strane nadležnog suda ili nakon uspostavljanja veze sa informacionim sistemima drugih državnih organa i organizacija (preporuka br. 68).

    U toku je realizacija projekta uvođenja Extranet mreže MUPa, odnosno zaštićene mreže zasnovane na Internet protokolima za povezivanje sa informacionim sistemima - bazama, drugih državnih organa i institucija uz primenu svih neophodnih sigurnosnih mera za pouzdanu komunikaciju sa eksternim korisnicima (preporuka br. 73).

    Ministarstvo unutrašnjih poslova je obrazovalo centralnu bazu ličnih podataka o građanima, gde se u saradnji sa Ministarstvom za državnu upravu i lokalnu samoupravu podaci iz matičnih knjiga prebacuju u elektronsku bazu podataka kojoj pristup imaju oba ministarstva. Za sada je to omogućeno za 17 gradova u Srbiji (preporuka br. 86).

Agencija za borbu protiv korupcije podseća nosioce obaveza da 30. septembra ističe rok za treći kvartalni izveštaj u 2011. godini, kao i da su izveštaji koje dostavljaju sami nosioci obaveza nezamenjiv izvor podataka na osnovu koga će se raditi analiza ispunjenosti preporuka iz Strategije i aktivnosti iz Akcionog plana za 2011. godinu.