Nadležnosti Organizacija Javne nabavke Konkursi Budžet Godišnji izveštaj Informator o radu
    Zakoni Propisi Međunarodne konvencije Strateška dokumenta Priručnici i vodiči
    Odluke Mišljenja Prijavi korupciju Stavovi
    GREKO UNCAC ACN/OECD EPAC/EACN EU izveštaji Poglavlje 23 Projekti
    Vesti Saopštenja za javnost Mediji Aktivnosti
    Lokalni izbori 2025 Izbori 2024 Izbori 2023 Izbori 2022
    Obuka za lobiste
    KONTAKT
  • Javne nabavke
  • Konkursi
  • Latinica
  • Ћирилица
  • English
  • Javne nabavke
  • Konkursi
  • Pretraga registra
    • Elektronske prijave
    • Plan integriteta app
Grb15god
Grb Srbije
  • SR
  • CР
  • EN
    Nadležnosti Organizacija Javne nabavke Konkursi Budžet Godišnji izveštaj Informator o radu
    Zakoni Propisi Međunarodne konvencije Strateška dokumenta Priručnici i vodiči
    Odluke Mišljenja Prijavi korupciju Stavovi
    GREKO UNCAC ACN/OECD EPAC/EACN EU izveštaji Poglavlje 23 Projekti
    Vesti Saopštenja za javnost Mediji Aktivnosti
    Lokalni izbori 2025 Izbori 2024 Izbori 2023 Izbori 2022
    Obuka za lobiste
    KONTAKT

Agencija piše: O postojanju metodologije za procenu rizika korupcije u propisima i njenoj primeni

ASK 27.10.2015.

Znak-Horizontalno-CirilicaAgencija objavljuje autorski tekst Jovana Nicića, višeg savetnika u Odseku za nadzor nad sprovođenjem Strategije i Akcionog plana i analizu propisa u Sektoru prevencije Agencije za borbu protiv korupcije - o proceni rizika korupcije u propisima. Uvodne napomene Rizik korupcije u propisu postoji ukoliko pojedine odredbe pružaju mogućnost ili podstiču nastanak korupcije. Za nastanak rizika korupcije u propisima nije presudna namera predlagača i donosilaca. Naime, ovi rizici mogu nastati i usled nepažnje predlagača ili donosilaca propisa. Procena rizika korupcije u propisima predstavlja disciplinu koja je počela da se razvija od 2000. godine. Prve države koje su donele zakone kojima se predviđa primena ove discipline bile su Moldavija i Litvanija. U većini država članica Evropske unije i severnoameričkim državama postoje smernice i pravila za izradu propisa, kojima su obuhvaćena i pitanja procene rizika korupcije. Do kraja 2014. godine, procena rizika korupcije u propisima postala je obavezni deo zakonodavnog procesa u 13 država, dok bi u Srbiji to trebalo da postane slučaj u narednom periodu, nakon odgovarajućih izmena Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije i poslovnika Vlade i Narodne skupštine. Ukoliko dođe do očekivanih izmena ovih propisa, koje su predviđene i važećim strateškim okvirom, Agencija će proveravati da li su predlagači primenili Metodologiju za procenu rizika korupcije prilikom pisanja propisa i procenjivati da li u pojedinačnim odredbama tih propisa postoje rizici korupcije. Cilj ove preventivne mere jeste da se donošenjem jasnih, preciznih i obrazloženih propisa suzi prostor za nastanak korupcije u oblastima koje se tim propisima uređuju. Ukoliko procena rizika korupcije postane obavezni deo procesa pripreme i donošenja propisa i ukoliko predlagači propisa svoje obaveze shvate na odgovarajući način, a ne kao još jednu formalnost u tom procesu, ova mera će doprineti ostvarivanju proklamovanog cilja. Najčešći nedostaci i rizici korupcije u nacrtima i predlozima propisa koje je do sada analizirala Agencija za borbu protiv korupcije jesu nedovoljno jasne odredbe, davanje širokih diskrecionih ovlašćenja organima javne vlasti prilikom njihove primene i prepuštanje ministarstvima da određena pitanja bliže urede podzakonskim aktima, iako bi ta pitanja morala biti uređena zakonskim odredbama. Ceo tekst preuzmite ovde.

Arhiva vesti

Oglasna tabla

Rešenje broj 014-013-00-0269/23-07 od 08.07.2025. godine
15.08.2025.


Obaveštenje broj 014-012-00-0071-25-11 od 27.01.2025.
12.08.2025.


Obaveštenje o pokretanju postupka 014-013-00-0191/24-07 od 23.06.2025
08.08.2025.

Izdvajamo

Prenos uživo

Nadležnosti

Informator o radu

Kalendar rokova

Veb sajt je izrađen uz podršku Misije OEBS-a u Srbiji. Sadržaj ovog veb sajta i stavovi, mišljenja, nalazi, tumačenja i zaključci izloženi na njemu pripadaju samim autorima i nužno ne odražavaju zvanične stavove Misije OEBS-a u Srbiji.

Agencija za sprečavanje korupcije © Sva prava zadržana