Nadležnosti Organizacija Javne nabavke Konkursi Budžet Godišnji izveštaj Informator o radu
    Zakoni Propisi Međunarodne konvencije Strateška dokumenta Priručnici i vodiči
    Odluke Mišljenja Prijavi korupciju Stavovi
    GREKO UNCAC ACN/OECD EPAC/EACN EU izveštaji Poglavlje 23 Projekti
    Vesti Saopštenja za javnost Mediji Aktivnosti
    Lokalni izbori 2025 Izbori 2024 Izbori 2023 Izbori 2022
    Obuka za lobiste
    KONTAKT
  • Javne nabavke
  • Konkursi
  • Latinica
  • Ћирилица
  • English
  • Javne nabavke
  • Konkursi
  • Pretraga registra
    • Elektronske prijave
    • Plan integriteta app
Grb15god
Grb Srbije
  • SR
  • CР
  • EN
    Nadležnosti Organizacija Javne nabavke Konkursi Budžet Godišnji izveštaj Informator o radu
    Zakoni Propisi Međunarodne konvencije Strateška dokumenta Priručnici i vodiči
    Odluke Mišljenja Prijavi korupciju Stavovi
    GREKO UNCAC ACN/OECD EPAC/EACN EU izveštaji Poglavlje 23 Projekti
    Vesti Saopštenja za javnost Mediji Aktivnosti
    Lokalni izbori 2025 Izbori 2024 Izbori 2023 Izbori 2022
    Obuka za lobiste
    KONTAKT

Drugi pišu: Izveštaj EK o napretku Srbije za 2015.

ASK 16.11.2015.

transparEvropska komisija je ocenila da je Srbija načinila „određeni napredak“, a taj napredak je opažen u „primeni postojećih propisa i donošenju Zakona o zaštiti uzbunjivača“. Međutim, istovremeno ukazuje EK, korupcija je ostala raširena, a „snažan politički podsticaj tek treba da se pretoči u održive rezulate“. EK posebno traži od Srbije da naredne godine reši sledeće nedostatke:

  • postizanje rezultata u krivičnim istragama, optužnicama i konačnim presudama za korupciju na visokom nivou;
  • stvaranje robustnog sistema za koordinaciju i praćenje preporuka iz nacionalne antikourpcijske strategije i akcionog plana, uz obezbeđenje da sve ključne institucije imaju dovoljne kapacitete i resurse da ispune svoje dužnosti;
  • hitna dopuna Krivičnog zakonika u oblasti privrednog kriminala i korupcije, kako bi se obezbedio predvidljiv pravni okvir;
  • brzo donošenje novog Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije, kako bi se ojačala uloga ovog organa, kao ključnog za delotvorniju borbu protiv korupcije.
EK kaže da postoje rezultati u gonjenju korupcije, ali da ne dotiču onu na visokom nivou. Od donosilaca odluka se traži da obezbede punu nepristrasnost i delotvornost rada istražnih organa. Kao oblasti ranjive od korupcije su istaknute, zdravstvo, obrazovanje, građevinarstvo i prostorno planiranje, infrastrukturne projekte i privatizaciju preduzeća. EK ukazuje na nedovoljno razvijen nadzor i kapacitete za rano otkrivanje nepravilnosti i sukoba interesa u upravljanju državnim firmama, privatizaciji, javno-privatnim partnerstvima i u javnim nabavkama. Posebno se traži veća odgovornost i transparentnost u upravljanju javnim preduzećima. Interne kontrole su nerazvijene. Dinansijske istrage se još ne pokreću. Kao jednu od zamerki EK iznosi i to što ministri i narodni poslanici komentarišu tekuće korupcionaške predmete. „Curenje informacija o istragama u medijima i kršenje pretpostavke nevinosti, razlog su za ozbiljnu zabrinutost.“ Ovi slučajevi nisu ispitani. S druge strane, „brojni slučajevi korupcije visokog profila, uključujući o one koji su predstavljeni u medijima, nisu bili ozbiljno ispitani“. I dalje ne postoje rezultati sudskog postupanja u slučajevima koje je pokrenula Agencija za borbu protiv korupcije u oblastima finansiranja partija, sukoba interesa i kontrole izveštaja o imovini. EK kaže da „analiza pokazuje da se ukraćuju informacije po zahtevima za pristup uglavnom u oblasti privatizacije, koncesija, javno-privatnog partnerstva i drugih pitanja u vezi sa javnim finansijama.“ U detaljnijem prikazu pojedinih institucija, izveštaj EK kaže da resursi nedostaju Agenciji za borbu protiv korupcije, kao i Vladinom Savetu za borbu protiv korupcije. Vlada ne postupa „dovoljno često“ po preporukama Saveta. Nije obezbeđeno postupanje po odlukama Poverenika za informacije. Tužioci, sudije i policija nemaju dovoljno sredstava za borbu protiv korupcije, nemaju zajednički pristup u toj borbi, nemaju bezbednu platformu za razmenu informacija i nisu dovoljno proaktivni. EK insistira na tome da bi trebalo poboljšati Krivični zakonik. Konstatuje ozbiljno kašnjenje u izmenama Zakona o Agenciji. Te izmene su potrebne kako bi se ojačala uloga ove institucije. Primećuje se da lobiranje nije uređeno i dalje, i da bi pravila o sukobu interesa trebalo da se dopune. Kaže se takođe da je „Srbija izabrala da ne kriminalizuje „nezakonito bogaćenje“, da su antikorupcija strategija i akcioni plan primenjeni, ali je „nekoliko mera odloženo“. Interministarska grupa za koordinaciju borbe protiv korupcije, na čijem čelu je premijer, uspostavljena u 2014, sastala se samo jednom i stoga nije imala željeni efekat“. Kaže se i da se krivični zakonik ne primenjuje dosledno, da treba da se poboljša pravni okvir za finansiranje političkih subjekata i da sankcije budu odvraćajuće. Traži se bolja saradnja Ministarstva pravde i drugih organa, naročito Agencije za borbu protiv korupcije. Govori se i o Strategiji za reformu javne uprave i Strategiji finansijskih istraga, ali i o tome da treba obezbediti adekvatne resurse za njihovu primenu. Izveštaj EK o napretku Srbije za 2015. godinu možete videti ovde.

Arhiva vesti

Oglasna tabla

Rešenje broj 014-013-00-0269/23-07 od 08.07.2025. godine
15.08.2025.


Obaveštenje broj 014-012-00-0071-25-11 od 27.01.2025.
12.08.2025.


Obaveštenje o pokretanju postupka 014-013-00-0191/24-07 od 23.06.2025
08.08.2025.

Izdvajamo

Prenos uživo

Nadležnosti

Informator o radu

Kalendar rokova

Veb sajt je izrađen uz podršku Misije OEBS-a u Srbiji. Sadržaj ovog veb sajta i stavovi, mišljenja, nalazi, tumačenja i zaključci izloženi na njemu pripadaju samim autorima i nužno ne odražavaju zvanične stavove Misije OEBS-a u Srbiji.

Agencija za sprečavanje korupcije © Sva prava zadržana