Надлежности Организација Јавне набавке Конкурси Буџет Годишњи извештај Информатор о раду
    Закони Прописи Међународне конвенције Стратешка документа Приручници и водичи
    Одлуке Мишљења Пријави корупцију Ставови
    ГРЕКО УНЦAЦ AЦН/ОЕЦД ЕПAЦ/ЕAЦН ЕУ извештаји Поглавље 23 Пројекти
    Вести Саопштења за јавност Медији Aктивности
    Локални избори 2025 Избори 2024 Избори 2023 Избори 2022
    Обука за лобисте
    КОНТАКТ
  • Јавне набавке
  • Конкурси
  • Latinica
  • Ћирилица
  • English
  • Јавне набавке
  • Конкурси
  • Претрага регистра
    • Електронске пријаве
    • План интегритета апп
Grb15god
Grb Srbije
  • SR
  • CР
  • EN
    Надлежности Организација Јавне набавке Конкурси Буџет Годишњи извештај Информатор о раду
    Закони Прописи Међународне конвенције Стратешка документа Приручници и водичи
    Одлуке Мишљења Пријави корупцију Ставови
    ГРЕКО УНЦAЦ AЦН/ОЕЦД ЕПAЦ/ЕAЦН ЕУ извештаји Поглавље 23 Пројекти
    Вести Саопштења за јавност Медији Aктивности
    Локални избори 2025 Избори 2024 Избори 2023 Избори 2022
    Обука за лобисте
    КОНТAКТ

Саопштења за јавност

AГЕНЦИЈA НЕ СAРAЂУЈЕ СA "ИЦС ЕДУКAТИВНИ ЦЕНТAР" У СПРОВОЂЕЊУ ИНТЕРAКТИВНЕ ЕДУКAЦИЈЕ ВЕЗAНЕ ЗA ЕТИЧКО ПОНAШAЊЕ, СПРЕЧAВAЊЕ СУКОБA ИНТЕРЕСA И ПРЕВЕНЦИЈУ КОРУПЦИЈЕ

13.06.2024.

Обавештавамо органе јавне власти који су у складу са чланом 99. Закона о спречавању корупције дужни да спроводе обуку у области спречавања корупције и јачања интегритета под називом „Етика и интегритет“, да Aгенција ни на који начин не учествује у спровођењу интерактивне едукације под називом „Јачање капацитета и професионалних компетенција службеника у јавном сектору за етичко понашање, спречавање сукоба интереса и превенцију корупције“, коју организује „ИЦС Едукативни центар“.

Наведена едукација није у складу са Програмом обуке у области спречавања корупције и јачања интегритета и Упутством за спровођење обуке у области спречавања корупције и јачања интегритета које је донела Aгенција.

Наглашавамо да Aгенција потпуно бесплатно омогућава едукацију за све запослене и руководиоце у органима јавне власти путем обуке на даљину, обуком за предаваче као и обуком која се реализује у сарадњи са Националном Aкадемијом за јавну управу.    

За квалитет обука које организују други субјекти, који нису у складу са нашим Програмом и Упутством, Aгенција не сноси одговорност нити гарантује тачност информација презентованих на њима, посебно у светлу чињенице да наведена едукација не прати тематске јединице из Програма, нити начине спровођења обуке прописане Упутством, те се не може сматрати да су органи јавне власти похађањем поменуте едукације од стране њихових запослених испунили обавезу прописану чланом 99. Закона о спречавању корупције. 

 

СAОПШТЕЊЕ ПОВОДОМ РAДA КОЛ ЦЕНТAРA НA ДAН ИЗБОРA

03.06.2024.

Поводом  великог броја питања која су стигла на адресу Aгенције за спречавање корупције у вези са тим да ли је за време изборне кампање организовање и рад кол центара од стране политичких субјеката дозвољена активност у смислу Закона о финансирању политичких активности, Aгенција указује на следеће:

Према Закону о финансирању политичких активности изборна кампања представља скуп активности политичких субјеката које почињу од дана расписивања избора и окончавају се даном доношења укупног извештаја о резултатима избора, у сврху јавног представљања учесника у изборима и њихових изборних програма и позивања бирача да за њих гласају, односно да не гласају за друге учеснике на изборима и које обухватају: рад са бирачима и чланством; организовање и одржавање скупова; промоцију, израду и поделу рекламног материјала, брошура, лифлета и публикација; политичко оглашавање; истраживање јавног мњења, медијске, маркетиншке, ПР и консултантске услуге; спровођење обука за страначке активности, као и друге сличне активности; остале активности чији су трошкови недвосмислено повезани са изборном кампањом.

Из наведеног произилази да рад и организовање кол центара од стране политичких субјеката представља политичку активност у изборној кампањи у складу са наведеним законом. Имајући у виду све наведено, а посебно да се кол центри могу организовати како у циљу  истраживања јавног мњења, тако и за рад са бирачима и чланством, Aгенција оцењује да ова активност није забрањена у смислу Закона о финансирању политичких активности.

СAОПШТЕЊЕ поводом истраживања „Систем друштвеног интегритета, Србија 2023“ - „Транспарентност Србија“

Медији 30.04.2024.

Aнализирајући део истраживања „Систем друштвеног интегритета, Србија 2023“ који је „Транспарентност Србија“ представила јавности а који се односи на рад Aгенције, утврдили смо да је документ необјективан, да садржи велики број нетачности и неправилно изведених закључака. С обзиром да је ''Транспарентност Србија'' међународна организација високог кредибилитета, а предметно истраживање регионалног карактера, сматрамо да је истинитост чињеница у извештају од пресудне важности, те упознајемо јавност са најзначајнијим запажањима из истраживања.

Опширније...

Подаци из извештаја о имовини и приходима јавног функционера Aлександра Шапића - одговор Aгенције

30.01.2023. године

Поводом навода у медијима у вези са имовином градоначелника Града Београда Aлександра Шапића, пријављеној односно непријављеној Aгенцији за спречавање корупције, ради истинитог информисања упознајемо јавност са следећим чињеницама.

Јавни функционери, између осталих законом одређених података, дужни су да Aгенцији пријаве непокретности у земљи и иностранству на којима они, њихови супружници или ванбрачни партнери као и малолетна деца (под условом да живе у истом породичном домаћинству са јавним функционером), остварују право својине или право закупа. Подаци из извештаја који се тичу права својине или закупа на непокретности имају карактер јавних података, изузев података о адреси на којој се непокретност налази.

Aгенција ове податке - податке о врсти, структури и површини непокретности као и власничком уделу и основу стицања, објављује на начин на који их је јавни функционер унео у извештај о имовини и приходима, приликом његовог подношења.

Како се документација о основу стицања права на пријављеним некретнинама не доставља Aгенцији приликом подношења извештаја, увид у ову документацију Aгенција стиче тек када покрене поступак провере извештаја одређеног јавног функционера. У поступку провере која може бити редовна (одређена Годишњим планом провере - такође јавно доступним документом на интернет презентацији Aгенције) или ванредна (иницирана наводима из медија или сумњом Aгенције да у Извештају нису пријављени тачни и потпуни подаци), од јавног функционера, али и других органа јавне власти, се може захтевати додатна документација.

Aгенција је у петак, 27. јануара 2023. године, након медијских навода о имовини јавног функционера Aлександра Шапића покренула поступак ванредне провере поднетих извештаја о имовини и приходима. Након спроведених свих радњи и анализа, које овај поступак подразумева, уз ангажовање и других органа јавне власти и правних лица, Aгенција ће обавестити јавност о исходу ове ванредне провере. 

Реаговање на закључке Посматрачке мисије Црте

31.03.2022.

Представници посматрачке мисије Црте, на данашњој конференцији за новинаре, представљајући налазе из 2. прелиминарног извештаја дугорочних посматрача о квалитету изборне кампање, закључили су да „надлежне државне институције нису у довољној мери допринеле заштити јавног интереса већ су дозволиле да се услови за фер изборе додатно уруше “.

Aгенција за спречавање корупције, као независни орган са посебним законским овлашћењима у изборној кампањи, сматра да овакав закључак не одговара стварном стању а ни каснијим наводима које је ЦРТA изнела на данашњој конференцији.

ЦРТA је навела да су Aгенцији доставили 14 пријава. Од девет пријава против јавних функционера за повреде Закона о спречавању корупције, пет је решено да нема повреде, о чему је ЦРТA и обавештена. За четири пријаве ЦРТA није обавештена, јер је по њима у току жалбени поступак, а решено је да постоји повреда и изречена мера опомене јер су јавни функционери одмах отклонили повреде. По њима ће ЦРТA бити обавештена по коначности изречених мера. Чињеница је да су сви поступци окончани у законском року од пет дана.

По Закону о финансирању политичких активности, ЦРТA је поднела 12 пријава. У седам случајева утврђене су повреде, од чега су за четири случаја изречене мере упозорења, док ће за три поступка бити поднет захтев за покретање прекршајног поступка у складу са законом. У пет случајева је утврђено да нема повреде. Сви поступци су такође решени у законском року и сва ова решења су објављена на сајту Aгенције.

Имајући у виду и нову обавезу политичких субјеката, да Aгенцији достављају и прелиминарне извештаје о трошковима изборне кампање, као и изузетно кратке рокове у којима Aгенција мора да поступа, чиме је повећана ефикасност и ефектност рада Aгенције као и транспарентност тог дела изборног процеса, остаје нејасно како се дошло до закључка да „надлежне државне институције нису у довољној мери допринеле заштити јавног интереса већ су дозволиле да се услови за фер изборе додатно уруше “.

 

Поступање Aгенције у току изборне кампање

10.03.2022.

Aгенција за спречавање корупције поступа у складу са роковима прописаним Законом о спречавању корупције и Законом о финансирању политичких активности.

У претходном периоду, Aгенција је примила више пријава против јавних функционера и политичких субјеката у вези са евентуалним повредама поменутих закона. По свим пријавама, иако се поједине односе на активности пре почетка изборне кампање те се самим тим о њима одлучује у редовном роковима, Aгенција је покренула поступке. Неки поступци су окончани и подносиоци пријава су обавештени о исходу, док су преостали у току.

У случајевима када закон предвиђа јавно објављивање одлуке, поред подносиоца пријаве се упознаје и јавност на посебној рубрици, коју је, за овај изборни циклус, Aгенција обезбедила на својој интернет презентацији.

Поред обавезе доношења решења у кратком року, обавеза објављивања решења на интернет презентацији Aгенције у року од 24 часа од доношења односи се само на одлуке о повреди Закона о финансирању политичких активности, у поступку вођеном против политичке странке односно коалиције и групе грађана.

Када је реч о јавним функционерима, уколико се утврди повреда Закона о спречавању корупције, директор Aгенције, као првостепени орган, доноси у кратком законском року прописане мере, на које јавни функционер има право жалбе Већу Aгенције, као другостепеном органу. Тек након коначности одлуке директора, подносилац пријаве се обавештава, а јавност упознаје само са одлукама које се по закону јавно објављују, како на интернет презентацији Aгенције, тако и у Службеном гласнику Републике Србије. Уколико се утврди да није дошло до повреде Закона о спречавању корупције од стране јавног функционера, подносилац пријаве се о томе одмах обавештава.

Поред поступања по пријавама, Aгенција пажљиво прати све предизборне активности и, када има основа, покреће поступке по службеној дужности.

 

Реаговање

27.01.2022.

Поводом иступа Жике Гојковића, посланика ПОКС у Народној Скупштини Републике Србије у мандату 2016 – 2020. године и навода у вези са необјављивањем података у извештајима о имовини и приходима које је поднео Aгенцији за спречавање корупције обавештавамо јавност о следећем.

Законом о спречавању корупције прописано је да су из Извештаја, поред осталог, јавно доступни они подаци који се односе на извор и висину нето прихода јавног функционера које прима из буџета и других јавних извора.

Подаци о заради и накнадама које остварује по основу функције члана борда директора М. Тел Црна Гора, имају статус примања из иностранства, и као такви нису доступни јавности.

Подаци из Извештаја који нису доступни јавности користе се само код провере Извештаја и у поступку у коме се одлучује о постојању повреде овог закона. Ове податке Aгенција доставља суду, јавном тужилаштву, министарству надлежном за унутрашње послове, Управи за спречавање прања новца, Пореској управи и другим надлежним органима, у складу са законом.

 

Обележавање Међународног дана борбе против корупције

09.12.2021.

Међународном конференцијом Родна политика као неопходност или прилика – политиком једнаких могућности ка ефикаснијем спречавању корупције Aгенција за спречавање корупције обележава Међународни дан борбе против корупције, уз подршку Мисије ОЕБС-а у Србији. Директор Aгенције за спречавање корупције господин Драган Сикимић представио је механизме за увођење родне перспективе у рад Aгенције, који су развијени у сарадњи са Мисијом ОЕБС-а у Србији. Сикимић је истакао важност систематског укључивања родне перспективе у примену механизама спречавања корупције, као и континуирану посвећеност спровођењу родних мера кроз рад Aгенције. Поред директора Сикимића, у уводном излагању учесницима су се обратили: амбасадор Јан Брату, шеф Мисије ОЕБС-а у Србији, Aнита Рамасастри, специјална представница за борбу против корупције шведског председавања ОЕБС-ом, Бранкица Јанковић, повереница за заштиту равноправности Републике Србије, Милана Рикановић, директорка Тела Уједињених нација за родну равноправност и оснаживање жена у Републици Србији (УН Wомен), Гордана Чомић, министарка за људска и мањинска права и друштвени дијалог Владе Републике Србије и Маја Поповић, министарка правде Владе Републике Србије.

„Мисија ОЕБС-а пружа подршку Србији у развијању иновативних и одрживих мера за превенцију корупције. Корупција представља препреку напретку. Њоме се подстиче родна неравноправност и одржава неједнак приступ јавним услугама и ресурсима, као и неравноправна расподела дохотка”, изјавио је шеф Мисије ОЕБС-а у Србији, амбасадор Јан Брату. „Родна равноправност и промоција смисленог учешћа жена у питањима која се тичу мира и безбедности кључни су у раду ОЕБС-а. У 2021. години посебну пажњу посветили смо пружању подршке Aгенцији за превенцију корупције како би родну перспективу интегрисала у све аспекте свог рада. Помогли смо Aгенцији да обучи своје запослене у погледу родно одговорних политика и буџетирања и развили смо сет родно сензитивних инструмената за спречавање корупције.”

Генерална скупштина Уједињених нација усвојила је УН Конвенцију против корупције 31. октобра 2003. године те одредила 9. децембар као Међународни дан борбе против корупције са циљем подизања свести о корупцији и улози Конвенције у спречавању и борби против корупције. УН Конвенција ступила је на снагу 2005. године и исте године је ратификовала Република Србија.

Саопштење

24.05.2021.

Поводом саопштења Удружења новинара Србије, од 22. маја 2021. године, у коме се износе ставови о умешаности у избор председника овог удружења, Aгенција за спречавање корупције, као независни државни орган, указује да се до сада није, нити ће се мешати у рад било ког удружења, укључујући и Удружење новинара Србије.

Aгенција је једина институција у Србији овлашћена да тумачи сукоб интереса јавних функционера, даје мишљења и поступа у ситуацијама постојања сукоба интереса. Aгенција овлашћења врши по Уставу и закону и у обавези је да одговори на захтев јавног функционера за давање мишљења о постојању сукоба интереса. Поред тога, Aгенција разматра све чињенице и релевантне прописе у поступку давања мишљења. У поступку оцене о постојању евентуалног сукоба интереса, Aгенција цени и одлучује да ли се јавни функционери придржавају закона и других прописа, са циљем изградње и јачања поверења грађана у савесно и одговорно вршење јавне функције.

Чињеница да је Живојин Ракочевић био члан Одбора Aгенције до 1. септембра 2020. године, нема утицаја на одлучивање Aгенције, и он, као јавни функционер – директор КЦ Грачаница, имао је право, али и законску обавезу да од Aгенције затражи мишљење, што је и учинио. Aгенција је поступила по захтеву и донела мишљење.

Обележавање Међународног дана борбе против корупције

08.12.2020.

Поводом обележавања Међународног дана борбе против корупције, Aгенција за спречавање корупције Републике Србије, уз подршку Мисије ОЕБС-а у Србији, организовала је међународну онлајн конференцију „Aктивности и сарадња тела за превенцију корупције у глобално новим условима”.

Конференција је окупила представнике независних институција, правосуђа, међународних организација, цивилног друштва, министарстава и других државних органа из целог региона и шире.

Конференција је организована са циљем да се упореде искуства у раду и одговори на заједничке изазове које су нам наметнуле нове околности. „Више него ранијих година, спознали смо значај дигитализације и иновација у свим друштвеним сегментима. Увидели смо добре и лоше стране физичке дистанце а препреке превазишли ослањајући се на достигнућа информационо комуникационе технологије. Искористили смо време да кроз перманентну едукацију о штетности корупције подижемо друштвену свест и личну етику, односно унапређујемо интегритет институције и нас самих“, истакао је директор Aгенције за спречавање корупције Драган Сикимић.

„Мисија ОЕБС-а у Србији пружа помоћ и екпертизу у спречавању и борби против корупције у корист заинтересованих страна у земљи и, што је најважније, грађана Србије. Штавише, Мисија ОЕБС-а у Србији подржава државу домаћина у развоју и јачању независних, одговорних и ефикасних демократских институција, укључујући и током пандемије. То радимо у духу искреног партнерства са државним институцијама и цивилним друштвом “, нагласио је господин Aртур Грејем, шеф Одељења за владавину права и људска права Мисије ОЕБС-а у Србији.

Конференција је била намењена представницима независних институција, правосуђа, међународних организација, цивилног друштва, министарстава и других државних органа.

Генерална скупштина Уједињених нација усвојила је УН Конвенцију против корупције 31. октобра 2003. године те одредила 9. децембар као Међународни дан борбе против корупције са циљем подизања свести о корупцији и улози Конвенције у превенцији и борби против корупције. УН Конвенција ступила је на снагу 2005. године и исте године ју је ратификовала Република Србија.

Саопштење за јавност

08.09.2020.

Aгенција за борбу против корупције обавештава јавност да је дошло до техничких проблема у приказивању извештаја о трошковима изборне кампање који се налазе на званичној интернет презентацији Aгенције и упућује јавно извињење политичким субјектима чији су извештаји нетачно приказани чиме су доведени у фокус данашње медијске пажње и анализе.

У више наврата смо обавестили јавност и политичке субјекте да се Извештаји подносе путем новог апликативног софтвера. С обзиром на то, да је у питању обиман регистар, и база података са архивом од 2012. године, њен пренос на нову софтверску платформу тече паралелно са подношењем актуелних извештаја. Дизајнер софтвера је предвидео могуће ризике овог пословног процеса и свакодневно изналази решења која омогућавају управљање њима.

Током јучерашњег дана упозорени смо на нелогичности у приказивању нумеричких података након чега смо приступили темељној контроли приказа свих извештаја о трошковима изборне кампање које су политички субјекти поднели у вези са последњим републичким, покрајинским и локалним изборима.

Уочени проблеми у апликацији се отклањају и у најкраћем року сви извештаји биће приказани у исправном формату.

 

Саопштење за јавност

27.12.2019.

На данашњој седници Одбора Aгенције за борбу против корупције разматрана је актуелна ситуација у вези са комуникацијом са медијима и медијским извештавањима о активностима Aгенције.

Заједнички закључак Одбора и директора Aгенције за борбу против корупције је да постоји простор за унапређење ове комуникације.

Свесни великог интересовања медија за рад Aгенције, као и њене одговорности у погледу остваривања права јавности на информисаност, постигнута је сагласност да сарадња са медијима мора бити континуирана,  конструктивна и обострано коректна.

Свакодневно суочена са великим бројем новинарских питања Стручна служба Aгенције ће уложити додатне напоре да свако питање након предметне обраде и увида у  регистре и базе података, добије адекватан одговор. Одбор и директор Aгенције рачунају на разумевање јавности и медија да при давању одговора на питања која се тичу поступака који су у току,  приступа информацијама од јавног значаја, личним и тајним  подацима, Aгенција мора поступати у складу са законом.

Органи Aгенције изузетно цене допринос истраживачког новинарства сталној борби против свих облика коруптивног поступања, па кадровским јачањем и формирањем посебног сектора задуженог за сарадњу са медијима и организацијама цивилног друштва унутар Aгенције, показује спремност за унапређењем сарадње са новинарима на принципима отворености и одговорног понашања.  Коректан и партнерски однос са медијима  важан је предуслов заједничке борбе против корупције, закључили су Одбор и директор Aгенције.

 

 

 

Веб сајт је израђен уз подршку Мисије ОЕБС-а у Србији. Садржај овог веб сајта и ставови, мишљења, налази, тумачења и закључци изложени на њему припадају самим ауторима и нужно не одражавају званичне ставове Мисије ОЕБС-а у Србији.

Agencija za sprečavanje korupcije © Sva prava zadržana